Tuesday, 19 April 2016

Belajar Percaya Kembali Setelah Dikhianati?

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 

 "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”


Assalamualaikum dan selamat malam, 

Entry malam ni ecah nak share tentang belajar percaya kembali setelah dikhianati? Sakit tu memang menusuk kalbu dan aku pecaya semua orang penah rasa dikhianat tu macam mana tak kisahlah sama ada antara kekasih, kawan, sedara mara dan sebagaimana. Sakitkan? Rasa ditikam dengan sembilu malah tiada ubat untuk menyembuhkannya. Maaf entry kalini bukan kisah putus cinta ke apa, tapi sekadar untuk mengingatkan diri untuk berhati dengan manusia. Kita pernah rasa dan kita tanak benda tu jadi lagi. Sebab kita sendiri rasa bertapa perihnya.

Apakah yang lebih menyakitkan selain daripada dikhianati? Sakitnya hanya Allah sahaja yang tahu. It's feel torn apart inside beb. Kadang kala kita tak tau pasaipa kita tertiba kita dikhianati. Tanpa sebarang ribut dan badai, sekelip mata sahaja hati kita bagai ditikam tikam sedalmnya dengan kejam sekali! Kejam!
Trust is like a paper once it's crumpled it can't be perfect again
Aku pecaya memang sukar untuk kita pecaya kembali, sebab aku penah cuba untuk mempercayai kembali. Okay  konsep dia senang je kan untuk kita faham. Bolehkah percaya kembali kepada suami/isteri yang curang? Bolehkan mereka percaya kembali yang mana mereka sanggup menduakan? Dapatkan anda percaya kembali kepada sahabat yang memburuk burukkan kita dari belakang? Mampukah kita memberi kembali hati kita kepada si dia yang menghancurkan harapan dan perasaan hati kita?

Belajar untuk percaya kembali sekali lagi selepas dikhianati adalah salah satu aspek yang paling sukar untuk diterima oleh manusia biasa seperti kita. Kita manusia bukan benda lain. Sebab manusia ada hati dan perasaan. 

Persoalannya, bagaimana nak belajar percaya kembali setelah dikhianati? Okay nantikan next entry okay! Kita kena belajar redha dan terima segalanya. Belajar slow slow insyaAllah ada pelangi yang indah sedang menantikan kita dihadapan kelak, okay? 

Lots of love ecahh, 

3 comments

19 April 2016 at 23:15

(T^T) entry ni cam kena sangat ngan kita sebab baru je kepercayaan tu musnah wuwuwuwu cedih. tak tau la, tapi memang susah sangat nak percaya balik dekat orang yang musnahkan kepercayaan tu

19 April 2016 at 23:26

klu blh memaafkan & lupakan crite lama blh la kot nk prcya..tp tak smua org snggup ambik risiko tu..

20 April 2016 at 11:56

kena kuatkan hati. Tak payah ungkit kisah lalu. kena banyak tolak ansur. Pada huda biarlah nak dingin macam mana pun, yang penting kita layan dia ok. Kalau macam rasa something lain, diam adalah yang terbaik =)

Post a Comment