Sunday, 17 March 2013

Saya Tujuh Tahun


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 

 Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

17Mac1996 yakni 17 tahun  mulai detik 12 tengah malam. Tujuh Belas merupakan angka yang sangat besar. Besar besar yang hampir ke dua puluhan han. Bakal begelar siswazah? Amin.

Harini saya dah tujuh tahun. Saya bakal belajar di sekolah rendah. Saya tak kenal mereka. Mereka tak kenal saya. Rasa nak nages takkala mak ayah meninggalkan aku di sekolah yang di anggap penjara. Normal things lah kalau budak 7 tahun iaitu darjah1 menanggis rindukan mak bapak dia. 

Tapi kata ayah harta paling penting ialah ijazah. Kalau kita kaya tara mana pun suatu hari nanti kita mungkin akan muslis? Kalau kita cantik setara mana pun lama lama tua akan berkedut jugak? Betul tak? Sebab kita tak selalu berada di atas. Kadang kadang memang perit bagi kita untuk lalui ketika di bawah. 

Aku kuat kan diri demi kejayaan kelak. Aku hilangkan butir butir mutiara dari pipi aku. Aku mula bangun. Mungkin ada masa aku bangun tanpa bantuan orang lain. Tapi untuk bangun tanpa bantuan aku juga merasa betapa sakitnya bila jatuh ke tanah. Rasa susah untuk bangun. Hati kita mungkin musnah bagai dicincang mengunnakan pedang samurai. Dicucuk sembilu. 

Dulu aku 7 tahun. Kini aku 17 tahun. Angka dah bertambah dari hari ke hari. Masa terut berdetik. Adakah kita akan berdetik bersama masa atau kita akan ketinggalan dari masa? :'D Moga tahun ni lagi baik dari tahun lepas^_^ Assalamualaikum.........

Lots of Love Ecahh.

2 comments

17 March 2013 at 10:12

alhamdulillah, bsyukur kita masih diberi pluang utk hidup hingga kini :)

17 March 2013 at 11:16

perjalanan hidup ini umpama satu pengembaraan..ada persinggahan dan perhentian..ada kegembiraan..dan kesedihan..warna warni..bagaimana coraknya..kita yang menentukannya..moga dalam mengukir kejayaan,,Allah sentiasa bersama kita..

Post a Comment